Wymagane dokumenty
Do poprawnego wykonania wyceny nieruchomości należy przygotować między innymi niezbędne dokumenty. Poniżej znajdą Państwo zbiór najczęściej wymaganych dokumentów dla podstawowych typów nieruchomości.
1. Nieruchomości gruntowe niezabudowane
– akt notarialny lub inny dokument określający prawa do nieruchomości (do wglądu),
– numer księgi wieczystej (nr KW),
– wypis z rejestru gruntów,
– wyrys z mapy ewidencyjnej (mapa ewidencyjna),
– mapa zasadnicza,
– decyzja o warunkach zabudowy (jeśli wydane),
– decyzja pozwolenie na budowę (jeśli wydana),
– inne posiadane dokumenty (np. umowa przedwstępna kupna/sprzedaży, akt nadania).
2. Nieruchomości lokalowe oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
– akt notarialny lub inny dokument określający prawa do nieruchomości,
– aktualny odpis z księgi wieczystej (jeśli została założona),
– zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej dotyczące własności lokalu,
– inne posiadane dokumenty (np. umowa przedwstępna, przydział lokalu, dokumentacja techniczna, zaświadczenie o samodzielności lokalu, decyzja o sposobie użytkowania – dla lokali o funkcji niemieszkalnej).
3. Nieruchomości zabudowane
– akt notarialny lub inny dokument określający prawa do nieruchomości,
– numer księgi wieczystej (nr KW),
– wypis z ewidencji gruntów i budynków,
– mapa zasadnicza,
– pozwolenie na użytkowanie,
– dokumentacja techniczna budynku (np. projekt budowlany),
– dziennik budowy (do wglądu),
– inne posiadane dokumenty (umowa przedwstępna kupna/sprzedaży).
4. Wycena nieruchomości komercyjnych
– numer księgi wieczystej (nr KW),
– wypis z rejestru gruntów,
– dane powierzchniowo – kubaturowe poszczególnych budynków,
– mapa sytuacyjna nieruchomości (fragment mapy zasadniczej, do celów projektowych lub ewidencyjnej),
– wykaz rocznych kosztów utrzymania nieruchomości.
5. Wycena maszyn i urządzeń
– wykaz środków trwałych lub dokumenty o przysługujących prawach do środków technicznych,
– dokumentacja maszyn lub urządzeń (dane o producencie, roku produkcji, czasie eksploatacji, wydajności itp.).
6. Wycena służebności
– odpis z Księgi Wieczystej,
– wpis z rejestru gruntów (decyzja podziałowa, wykaz zmian gruntowych),
– mapa zasadnicza z oznaczeniem terenu pod służebność,
– informacja o przeznaczeniu (plan miejscowy, decyzja o warunkach zabudowy, pozwolenie na budowę),
– projekt umowy służebności,
– kopia projektu budowlanego budowy urządzeń infrastruktury technicznej będący załącznikiem do pozwolenia na budowę lub decyzja o oddaniu do użytkowania,
– wykaz szkód spowodowany budową urządzeń infrastruktury technicznej (po wybudowaniu),
– pozostałe dokumenty dotyczące stanu i zagospodarowania nieruchomości, przeznaczenia i zakresu służebności.
Gdzie pozyskać wymagane dokumenty do wyceny?
Powyższe dokumenty należy pozyskać w:
– odpis z Księgi Wieczystej pozyskujemy we właściwym Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego,
– wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków oraz mapa zasadnicza we właściwym Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
– decyzja o przydziale lokalu uzyskujemy w Spółdzielni Mieszkaniowej.